פענוח סיווג שמן לפי API


סיווג מנועי שמן של API (מכון הנפט האמריקאי) מתחיל את קיומו היי שם בשנת 1969 .

אחת המטרות העיקריות של סיווגי מנועה היא הפרדת מנועי שמן לפי איכותם וטכנולוגיות שימושם.

בהתאם לקטגוריות האלה משתמשים בשמות התקנים הרלוונטים.

למשל , בדרך כלל שמנים המפורטים לפי תקנים  אלה מסומנים באותיות API SE .

ננסה כרגע לפרט מה "אומרים" לנו האותיות הנ"ל

עבור כל סיווג חדש מוקצית אות חדשה לפי הסדר א' ב'

במנועי דיזל ובנזין השמנים האוניברסליים מסומנים בשני סימני קטגוריות מתאימות:

הראשון הוא העיקרי המסמל עבור איזה מנוע השמן אילו השני מסמל אפשרויות שימוש לפי שנת ייצור המנוע , ואם יש לו טורבינה או בלעדיה.

S (שירות) - מורכב מקטגוריות איכות של שמן מנוע עבור מנועי בנזין, ההולך בסדר כרונולוגי.

C (מסחרי) - מורכב מקטגוריות של איכות ותכלית של שמנים עבור מנועי דיזל, ההולך בסדר כרונולוגי.

אם השמנים בעלי מספר תקנים , למשל , API SJ/CF זאת אומרת שזה מתאים הן עבור מנועי בנזין ודיזל של קטגוריה זו.

במפרט הבא אנו נתבונן בתקנים עיקריים של שמן בסיווגי API

מפרט API שמן למנועי בנזין

מפרט API שמן למנועי דיזל

בהתבסס על שני טבלאות אלו, נספר לך על הקטגוריות הנפוצות ביותר כיום.

מנועי בנזין


SJ - קטגוריה אושרה 06.11.1995, רישיונות החלו להוציא מ 10/1/1996. שמני רכב בקטגוריה זו מיועדים לכל מנועי בנזין המשמשים כיום ומחליפים את השמנים של כל הקטגוריות הקיימות במנועיים ישנים יותר. רמה מקסימלית של מאפייני ביצועים. האפשרות של הסמכה בקטגוריה של חיסכון באנרגיה API SJ / EC.

SL - יצא בחודש יולי 2001 עבור מנועי שסתום רב טורבו מצויד במצות שליטה מערכות ניטרול. API SL המרמז על שיפורים הבאים שמן מנוע:

פליטת רעילים מופחתת

הגנה על מערכות פליטה וניטרול

בלאי מופחת

הגנה משופרת מפני משקעים בטמפרטורה גבוהה

מרווח החלפה ממושך

SM - נכנס לתוקף בנובמבר 2004. API SM כוללת בתוכה שמני מנוע עבור מנועי בנזין המיוצרים לאחר 2004. שמני מנוע העומדים בדרישות מספקים שימון אמין עבור מנועי טורבו ומנועים רבי פעימות. שמן מנוע לפי מפרט  API SM יכול להיות בעל מפרט נוסף של ILSAC GF-4, המציין תכונות חיסכון רב באנרגיה של שמן מנוע.

SN (לא בטבלה) - נכנס לתוקף באוקטובר 2010. נכון להיום עומדים בדרישות החלות על יצרנים של שמני מנוע עבור מנועי בנזין.. שמנים מסווגים אלו מרמזים על האפשרות של שימוש בכל מנועי בנזין של עידן המודרני (לאחר 2010).

חשיבותו של סיווג הנ"ל API SN באה לידי ביטוי בדרישות הבאות

ניתן לשימוש במנועים שצורכים דלק BIO (ביולוגי)

עומדים בתקנים של חיסכון באנרגיה

דרישות מוגברות עבור עמידות במנוע;

שמני מנוע אלו צריכים לספק "חיים ארוכים ומאושרים" למערכות בקרת פליטה ומפלט "ידידותי לסביבה".


מנועי דיזל

CF - הוצג בשנת 1994. שמנים לציוד יבשתי, מנועים בעלי הזרקה מפוצלת, כולל אלה הפועלים על דלק עם תכולת גופרית של 0.5% לפי משקל ומעלה. מחליף תקליטור שמן.

CF-2 - הוצג בשנת 1994. בעל ביצועים משופרים, בשימוש במקום CD-II עבור מנועי שתי פעימות. השמן הגבוה ביותר עבור מנועי שתי פעימות.

CF-4 - הוצג בשנת 1990. עבור מנועי דיזל 4 פעימות הפועלים בסיבובי מנוע גבוהים עם או בלי טורבו. ניתן להשתמש במקום השמן CD ו- CE. הטוב ביותר עבור מנועי ארבע פעימות.

CG-4 - הוצג בשנת 1995. עבור מנועי דיזל עוצמתיים המופעלים על דלק המכיל גופרית של פחות מ 0.5%. שמני CG-4 עבור מנועים העומדים בדרישות פליטת רעילים מופחתת שיצא בארצות הברית מאז 1994. מחליף תקליטור שמן, CE ו- CF-4. טוב יותר עבור מודלים מאז 1995.

CH-4 - הוצג בשנת 1998. עבור מנועי דיזל 4 פעימות הפועלים בסיבובי מנוע גבוהים העונה לדרישות פליטת רעילים מופחתת שיצא בארצות הברית מאז 1998. שמני CH-4 מאפשרים שימוש בדלק המכיל גופרית עד 0.5% לפי משקל. ניתן להשתמש במקום שמנים CD, CE, CF-4 ו CG-4.

CI-4 - הוצג בשנת 2002. עבור מנועי דיזל 4 פעימות הפועלים בסיבובי מנוע גבוהים, שנועדו בכדי לעמוד בתקנים לפליטת רעילים של גזי פליטה, שבוצעו בשנת 2002. שמנים CI-4 מאפשרים שימוש בדלק עם תכולת גופרית של עד 0.5% לפי משקל, ומשמשים גם במנועים עם מחזור גז פליטה (EGR). כתחליף לשמנים  CD, CE, CF-4, CG 4 ו- CH-4. בשנת 2004, נוסף סיווג נוסף הנ"ל API CI-4 PLUS. החמרה בדרישות להיווצרות פיח, משקעים, אינדיקטורים צמיגות.

CJ-4 - הוצג בשנת 2006. עבור מנועי דיזל 4 פעימות הפועלים בסיבובי מנוע גבוהים, שנועדו בכדי לעמוד בסטנדרטים של פליטת רעילים בשנת 2007 בכבישים הראשיים. שמן CJ-4 מאפשר את השימוש של דלקים עם תוכן גופרית של עד ppm 500 ( 0.05% ) לפי משקל. עם זאת, עבודה עם דלק שבו תוכן גופרית עולה על ppm 15 (0.0015%) לפי משקל עלולה להשפיע על הביצועים של מערכות ניקוי גז פליטה ו / או שינוי טווחי החלפת שמן. שמן CJ-4 מומלץ עבור מנועים המצוידים במסנני חלקיקים ומערכות אחרות לפליטת גזים.