פענוח סיווג הנפט על ידי ACEA


ACEA (אגודה יצרני הרכב אירופיים), מציגה הסמכה לשימוש וביצועים בשמן מנוע, ועונה על הדרישות של 15 יצרני רכב (BMW, DAF, דיימלר קרייזלר, פיאט, פורד, GM-Europe, יגואר לנד רובר, MAN, פורשה, PSA פז'ו סיטרואן, רנו, סאב-סקניה, טויוטה, פולקסווגן, וולוו).

בחודש דצמבר 2008 הציגה ACEA את הסיווג המעודכן והעדכני ביותר של שמנים מוטוריים "ACEA 2008 סדרת נפט אירופית לשירותי מילוי" בהם הופיעו מחלקות חדשות C4 - ו E9 וכן הוכנסו שינויים לדרישות השמנים של יציבות נוגדת החמצון ושל יסודות הרכב של שמנים בהקשר עם חיסכון באנרגיה ומדיניות סביבתית.

הסיווג החדש מחלק את השמנים לשלושה סוגים בהתאם לסוג המנועים: A (בנזין), B (דיזל קל) ו- E (מנועי דיזל עמוסים).

כל מחלקה מחולקת לקטגוריות של רמות שונות של מאפיינים תפעוליים:

  1. ארבעה עבור מנועי בנזין ודיזל קל (A1 / B1, A3 / B3, A3 / B4, A5 / B5);
  2. ארבעה במיוחד עבור מנועי בנזין ודיזל קל מצוידים מערכות טיפול לאחר קטליטי (C1, C2, C3, C4);
  3. ארבעה עבור מנועי דיזל כבדים (E4, E6, E7, E9).

תצוגה מפורטת יותר של סיווג ACEA

А / В - שמני מנוע עבור מנועי בנזין ומנועי דיזל של מכוניות נוסעים, טנדרים, מיניבוסים

A1 / B1 - עמיד לטמפרטורות קיצוניות ותנאי שימוש קשים בשמן. בטמפרטורות גבוהות וגזירת שיפוע גדולה, הם חוסכים את צריכת הדלק ואינם מאבדים תכונות סיכה יציבות. הם מסייעים להגדיל את מרווחי החלפה עבור מנועי בנזין ודיזל, כמו כן כלי רכב מסחריים. מיועד לשימוש בשמנים עם מידת הנזילות הנמוכה ביותר.

A3 / B3 – שמנים אשר בכל מזג אוויר עם תכונות מבצעיות גבוהות. תוכנן עבור מנועי בנזין ודיזל של מכוניות נוסעים מסחריות קלות עם מרווחי החלפה ממוצעים.

A3 / B4 - לשימוש במנועי בנזין בעלי ביצועים גבוהים ומנועי דיזל עם הזרקה ישירה של דלק. ניתן לשימוש במקום שמן מסוג A3 / B3. ביצועים גבוהים מסייעים בצמצום צריכת הדלק.

A5 / B5 - עמיד בפני הרס מכני של נפט, המיועד לשימוש עם מרווחי שינוי מורחבים בנזין במנועים מואצים ודיזל של כלי רכב קלים, בהם ניתן להשתמש בשמנים בעלי צמיגות נמוכה עם צמיגות דינמית בטמפרטורה גבוהה ושיעור גזירה גבוה (HTHS) ) מ 2.9 ל 3.5 MPa • s.

C - שמני מנוע עבור מנועי בנזין ודיזל עם זרז פליטת גזים רעילים

C1 - עמיד בפני השפלה מכנית של שמן, התואם ליחידות לנטרול גזי פליטה, המיועדות לשימוש במנועי בנזין מואצים ומנועי דיזל של כלי רכב קלים המצוידים במסנני חלקיקים ושלושה זרזים. הם מתאימים למנועים בהם ניתן להשתמש בשמנים המפחיתים חיכוך, צמיגות שמן בטמפרטורות גבוהות ושיעורי גזירה גבוהים (2.9 mPa · s) • שמנים אלו הם בעלי אפר גופרתי נמוך ביותר ותכולת הזרחן והגופרית הנמוכה ביותר, ועשויים לא להתאים עבור סיכה של כמה מנועים.

C2 - עמיד להשפעות מכניות של שמן, התואמות ליחידות לנטרול גזי פליטה, המיועדות לשימוש במנועי בנזין מואצים ומנועי דיזל של כלי רכב קלים המצוידים במסננים חלקיקים ושלושה זרזים. הם מתאימים למנועים בהם ניתן להשתמש בשמנים המפחיתים חיכוך, צמיגות שמן בטמפרטורות גבוהות ושיעורי גזירה גבוהים (2.9 mPa · s) • שמנים אלה מגבירים את חיי השירות של מסנני חלקיקי דיזל וזרזים ומספקים חיסכון בדלק.

C3 - עמיד בפני השפלה מכנית של שמן, התואם את יחידות לנטרול של גזי הפליטה, המיועדות לשימוש במנועי בנזין מואצים ומנועי דיזל של כלי רכב קלים המצוידים במסנני חלקיקים ושלושה זרזים, מגדילים את חיי השירות של המנועים.

C4 - שמנים עבור מנועי בנזין ודיזל, אשר עומדים בדרישות החדישות ביותר עבור האקולוגיה של פליטת גזים יורו -4 (מהדורה שנת 2005). עמידות בפני השפלה מכנית של שמן, התואמת את יחידות לנטרול של גזי הפליטה, המיועדת לשימוש במנועי בנזין מואצים ומנועי דיזל של כלי רכב קלים הדורשים SAPS (עם תכולה מופחתת של אפר גופרתי, זרחן, גופרית) וצמיגות מינימלית HTHS) 3.5mPa.s) מצויד מסננים חלקיקים DPF ושלושה רכיבים זרזים TWC, כדי להגדיל את חיי השירות של האחרון.

E - שמני מנוע עבור מנועי דיזל חזקים של משאיות

E4 - שמני מנוע המספקים טוהר גבוה של בוכנות, הגנה מפני בלאי, בעלי עמידות גבוהה לזיהום פיח ומאפיינים יציבים לאורך כל תקופת הפעלה. מומלץ למנועי דיזל מודרניים העונים על הדרישות של יורו -1, יורו -2, יורו -3, יורו -4 ויורו -5 ופועלים בתנאים קשים מאוד עם מרווחי החלפה מורחבים משמעותית (עם המלצות היצרן). ניתן להשתמש רק במנועים ללא מסנן חלקיקים, ובכמה מנועים עם מערכות פליטה של ​​גז פליטה והפחתת פליטות של תחמוצות חנקן.

E6 - שמני מנוע המספקים טוהר גבוה של בוכנות, הגנה מפני בלאי, בעל עמידות גבוהה לזיהום פיח ומאפיינים יציבים לאורך כל תקופת הפעלה. מומלץ למנועי דיזל מודרניים העונים על הדרישות של יורו -1, יורו -2, יורו -3, יורו -4 ויורו -5 ופועלים בתנאים קשים מאוד עם מרווחי החלפה מורחבים משמעותית (עם המלצות היצרן). ניתן להשתמש במנועים עם מערכת פליטת גז פליטה, עם או בלי מסנן חלקיקים דיזל, וכן עבור מנועים עם תחמוצת פליטת תחמוצת חנקן. שמנים של מחלקה זו מומלצים מאוד עבור מנועים המצוידים במסנני חלקיקים שנועדו לפעול על דלק עם תכולת גופרית נמוכה.

E7 - שמני מנוע המספקים ניקיון טוב של בוכנות והגנה מפני משקעים של לכה. מספקים הגנה מעולה מפני בלאי, עמידות גבוהה לזיהום פיח, כמו גם נכסים יציבים לאורך כל תקופת הפעלה. מומלץ למנועי דיזל מודרניים העונים על הדרישות של יורו -1, יורו -2, יורו -3, יורו -4 ויורו -5 ופועלים בתנאים קשים עם מרווחי החלפה ממושכים (עם המלצות היצרן). מומלץ לשימוש במנועים ללא מסנני חלקיקים ולרוב המנועים המצוידים במערכות פליטה של ​​גזי פליטה והפחתת פליטות של תחמוצות חנקן.

E9 - שמני מנוע המספקים ניקיון טוב של בוכנות והגנה מפני משקעים של לכה. מספקים הגנה מעולה מפני בלאי, עמידות גבוהה לזיהום פיח, כמו גם נכסים יציבים לאורך כל תקופת הפעלה. מומלץ למנועי דיזל מודרניים העונים על הדרישות של יורו -1, יורו -2, יורו -3, יורו -4 ויורו -5 ופועלים בתנאים קשים עם מרווחי החלפה ממושכים (עם המלצות היצרן). ניתן להשתמש במנועים עם מסננים חלקיקים או בלי וברוב מנועים המצוידים מערכות פליטה גז הפחתת פליטת תחמוצת חנקן מופחתת. שמנים של מחלקה זו מומלצים מאוד עבור מנועים מצוידים במסנני חלקיקים שנועדו לפעול על דלק דל גופרית.