פענוח סיווגי שמן לפי SAE


מפרט SAE (אגודת מהנדסי רכב - האגודה האמריקאית של מהנדסי רכב), הסיווג העיקרי של שמני מנוע, המסדיר את צמיגות השמן, אשר מתאר את מאפייני צמיגות ונזילות של שמן - כלומר, את היכולת של שמן לזרום, ובמקביל, "להידבק" על פני השטח של המנוע.

לפי סיווג זה, כל שמני המנוע מחולקים ל -11 קטגוריות משנה גדולות (6 חורף -W0, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, ו- 5 קיץ 20, 30, 40, 50, 60).

האות W מסמלת את החורף (winter), ומספר כפול מציין את סוג העונה של שמן (לדוגמה, 5W30, 10W40).

בהתאם לכך הספרות הראשונות מציינות את הטמפרטורה של ההתחלה הבטוחה בזמן החורף (בדרך כלל משתמשים בו מ 40- ° C, כלומר, ניתן להשתמש בשמן W0 ב – 40 - מעלות, 5W ב 35- מעלות וכו '), המאפיינים הבאים מציינים את שימור השמן באזורי טמפרטורה גבוהים של המנוע. כמה שהמספר האחרון קטנ יותר – ככה עקביות השמן נוזלית יותר. שמן נוזלי עובד הכי טוב בתקופת החורף. שמן סמיך יותר  גם אמין כאשר המנוע מתחמם יתר על המידה, במזג אויר חם  ועבור מנועים ישנים שחוקים.

מבחינה גרפית, יחס הטמפרטורה עבור סיווג SAE הוא כדלקמן:

חשוב להבין כי מפרט זה הוא כללי למדי. אין צורך להסתמך רק על מזג אויר (טמפרטורה) באזור מגורים בבחירת שמן , עדיף תמיד לקחת עם ספר. כל מנוע, כל מותג רכב מבדיל את עצמו בשילוב ייחודי של אילוץ, מתח תרמית, מאפייני עיצוב, חומרים המשמשים וכן הלאה, עד טיפול פני השטח איכותי. לכן, על מנת למקסם את יעילותם צריך להתבסס על כל מפרטי שמן מנוע עבור דגם מנוע מסוים.