פענוח סיווג שמן לפי JASO


JASO (ארגון התקנים היפני לרכבים) הוא תקן עבור חומרי סיכה ביפן.

הבסיס לייזום ופיתוח התקן הזה הוא הדרישה הגוברת לשמנים המנועיים והשפעתם על הסביבה , במיוחד עבור יצרני הרכב היפנים , בשל החמרה בדרישות איכות הסביבה האקולוגיים. בנוסף לכך , המהנדסים היפנים ציינו סיבות נוספות לצורך הקמת סיווג משלהם.

  • רמת בלאי גבוה בחלקים של מנגנון שסתום של מנועי דיזל של מכוניות בעת שימוש בשמנים עם תוכן גבוה של מפיצים (במיוחד בשמנים העונים על הדרישות של מפרט API אמריקאי CG-4)
  • משקעים בטמפרטורה גבוהה על בוכנות. ככלל, הטבעת העליונה במנועים המודרניים של יצרנים יפנים נמוכה יותר מאשר במנועים של יצרנים באירופה ובצפון אמריקה, וכתוצאה מכך הטמפרטורות המקסימאליות באזור של טבעות הבוכנה העליונות נמוכות משמעותית.
  • הפצה של מנועים יפניים עם מערכת מחזור גז (EGR) – מערכת מחזור של רעילים הנפלטים מאפשרת שריפת דלקים לאחר פליטת גזים. EGR תורמת לעלייה בחומציות של שמן מנוע, אשר יכולה לגרום לקורוזיה משמעותית של משטחים בתוך המנוע. הסיווג תופס גם את השמני מנוע עבור מנועי שני פעימות.

בתקני JASO, כל שמני המנוע מחולקים לשלוש קטגוריות רחבות.

מנועי 4 פעימות של אופנועים ורכבי בנזין

  1. MB - שמנים המאופיינים במקדם חיכוך נמוך. לא מתאים לאופנועים עם מצמד רטוב.
  2.  MA-1 - הוא שמן עם מקדם חיכוך בינוני. מתאים לאופנועים עם אחיזה רטובה ועומס קל.
  3. MA-2 - הוא שמן עם מקדם החיכוך הגבוה ביותר. הכי מתאים לאופנועים ספורטיביים ועם עומס רב.

מנועי 2 פעימות של רכבים ואופנועים

  1. FD - שמנים ללא עשן עבור מנועי 2 פעימות של אופנועים ומכוניות אחרות עם תכונות ניקיון משופרת של המנוע בהשוואה ל- JASO FC, עומדים בדרישות הגבוהות ביותר לשימוש ביפן.
  2. FC - שמנים ללא עשן עבור מנועי 2 פעימות של אופנועים ומכוניות אחרות העומדות בדרישות הבסיסיות לשימוש ביפן.
  3. FB - שמנים עבור מנועי 2 פעימות של אופנועים ומכוניות אחרות העומדות בדרישות הכי מינימליות לשימוש ביפן.
  4. FA - שמנים למנועי 2 פעימות של אופנועים ומכוניות אחרות לשימוש במדינות מתפתחות.

עבור מנועי דיזל

מנועי דיזל הם רגישים ביותר להיווצרות פיח, חמצון וקורוזיה. סיווג הנ"ל של JASO אשר שואף לעמוד בדרישות עבור השפעות אלו.

  1. DH-1 הוא כנראה התקן הפופולרי ביותר בשל יתרונותיו (מניעת בלאי, מניעת קורוזיה, יציבות חמצון בטמפרטורה גבוהה, הפחתת היווצרות פיח). מתאים למנועי דיזל העומדים בתקני פליטה ארוכי טווח. מומלץ להשתמש במידה ושיעור הגופרית בסולר הוא מעל 0.005%.
  2. DH-2 - לשימוש בכלי רכב מסחריים ובציוד מיוחד תחת עומס כבד. מיועד למנועים עם טרום טיפול בגזי פליטה (מסנני DPF וממירים קטליטיים). לתדלוק רכבים עם מנוע דיזל, אשר  תכולה של גופרית פחות מ 0.005%.
  3. DL-1 - עבור מכוניות קטנות וכלי רכב אחרים, הפועלים בתנאי הפעלה קלים ומתונים, וכן טיפול מקדים בגזי פליטה. עבור דלקים המכלים גופרית פחות 0.005%.