מה כדאי רכב טורבו או אטמוספרי?

בכתבה הזאת אני רוצה לדבר על מנועי טורבו בנזין .המון אנשים עד היום הזה היו מתלבטים האם לקנות רכב מוגדש או ללכת על רכב אטמוספרי רגיל.

אז בואו נבדוק מה זה באמת מגדש טורבו וכמה מפחיד לקנות רכב עם מנוע כזה.


 

עקב דרישות וסטנדרטים חדשים בתחום האקולוגיה והגבלה של פלטת מזהמים מרכבים פרטים מסחריים ורכב כבד נדחקו 

היצרני רכב לפינה ומלד ברירה החלו בייצור של מנועים חדשים עם מגדשי טורבו ,קלים יותר,בעלי נפחים קטנים יותר  בעלי הספקים גבוהים יותר אך אמינים פחות.

מגדש טורבו הוא חלק די אמין ואם מטפלים בו כמו שצריך הוא יכול לחיות בין 150 עד 200 אלף קילומטר ללא שום בעיה.

אז מגדש טורבו מורכב מקארטרידג שהוא ציר עם שתי מניפות שאחת מהם מונעת ע"י גזי פלטה והשניה מכניסה את האוויר

האטמוספרי אל תוך המנוע כמובן דרך מצנן ביניים.הקארטרידג עומד בתוך בית ,שהוא מחולק לשתי חלקים .חם וקר.

כמובן החלק החם הוא זה שזורמים גזי פלטה וחלק הקר הוא זה שדרכו עובר אוויר אטמוספרי כבר מוגדש אל תוך המצנן .

כבר הרבה זמן המגדשים שודרגו לאלה עם גאומטריה משתנה ויש המון רכבים עם שניים ושלושה מגדשים בו זמנים מורכבים 

על סעפת הפלטה שבעצם הם חלק נפרד ממנה וכל זה כדי לשפר את ביצועי המנוע בלי לעלות את נפחו.כמו כל מערכת מורכבת

במנוע מגדש מתחמם מאוד ולכן הוא דורש קירור ע"י נוזל קירור ושמן שמגיע היישר מבלוק מנוע בלחץ,ולכן החלפתם 

של נוזל קירור ושמן לעתים קרובות נחוצה עם רוצים לשמור על מכלול הזה וכמובן על המנוע עצמו.כל יצרנים היום ממליצים לבצע 

טיפולים בין 15000 ל20000 קמ ואני אישית חולק על זה כי למרות טיב השמנים אקלים של מדינתינו גורם למנועים לעבוד 

בתנאים קיצוניים ולכן מי שרוצה לשמור על תקינות של המגדש טורבו שהוא חלק לא זול צריך לבצע החלפות שמן 

ב7000 עד 10000 קמ מקסימום.המלצה זו נבעת מניסיון רב .

איך בעצם בודקים את תקינות של המגדש ?

אם גיליתם שהרב מוציא עשן כחול מצינור הפלטה שלכם ובבדיקה את רואים שמפלס השמן יורד (למרות שיש יצרנים טוענים שצריכת שמן מסויימת היא תקינה)

ובכל זאת צריך לבצע בדיקה.קודם כל מזהים בתא מנוע את הצינורות גדישה שיוצאים מהמצנן ביניים וזה שנכנס לתוכו פותחים 

את החיבור ובודקים האם יש שמן בתוכו אם כן זה הוא סימן ראשוני שהמגדש לא  תקין והוא מעביר שמן אל המנוע .

שמן מגיע לתא בעירה ונשרף ביחד עם התערובת.ומשם דרך שסתומי פלטה יוצא החוצה אך בנוסף אם מצב יותר חמור מחשב

ניהול מנוע במקרים נדירים גם יזהה תקלה וידליק מנורת אזהרה כי ערך גדישה יהיה נמוך ממהשאמור להתקבל לפי המפת הזרקה 

שצרובה בתוכו.אם זוהה שמן בצנרת של המצן ביניים צריך לפרק את מגדש ולבצע בדיקה של חופש צירי וחופש רוחבי ולהשוות את

  זה להוראות היצרן.אם בבדיקה ערכים שהתקבלו גבוהים מההוראות היצרן המגדש פסול והמשך שימוש בו יכול לגרום נזקים 

נוספים למנוע כגון נעילה הדרוסטטית ,פגיעה בממיר הקטליתי

כאן אתם עומדים בפני כמה אפשרויות :

החלפה או שיפוץ של המגדש.אני באופן אישי לא ממליץ לשפץ כי הצלחות הם לא גדולות גם אם מחליפים לגמרי את הקרטרידג 

ומבצעים איזון.ובנוסף מגדשים עם גאומטריה משתנה לא ניתנים לשיפוץ.החלק הזה הוא יקר ויש חובה  לפני החלפתו לבצע 

בדיקת לחץ שמן במנוע  להחליף את צינור אספקת שמן לחדש לבדוק את נשם מנוע ועוד כמה בדיקות כדי לגלות מה  הסיבה

שהמכלול כשל.עד שלא גיליתם ,אל תרכיבו מגדש חדש כי יש אפשרות שגם החדש יתקלקל במהירות.

מערכת נשמים ברכבים מודרניים היא מאוד מורכבת ולעתים קרובות היא כושלת ויחד איתה מתקלקלים מכלולים רבים.

לדוגמא:נשם מנוע מעביר אדי שמן אל צינור היניקה אך בין האדים חודרת כמות קטנה של שמן מנוע באופן שותף אל היניקה

וכתוצאה  טיפות שמן האלה הופכות להיות דביקות ונשארות על בית המגדש ובוכו ועם הזמן מניפת הניקה מתחילה להסתובב

עם התנגדות עד שלגמרה עוצרת מתפתלת ונשברת כי חלקה השני מסתובב  בעזרת גזי פלטה.דוגמא זו היא נדירה אך בא לידי ביטוי במקרים מסויימים.

כמובן חוסר לחץ שמן יגמור על מגדש במהירות .

איך לשמור על טורבו ?

ולכן בכל פעם שאת עוצרים את הרכב חובה לעמוד כדקה כי סיבובי המגדש מגיעים ל 150000 סל"ד  שבאותו זמן מנוע מסתובב מקסימום 6500 סל"ד

כש אתם עומדים לפני הכיבוי וממתינים ,סיבובי המגדש יורדים לרמת סרק תמיד הם יהיו יותר גבוהים מסיבובי מנוע אך 

מה יקרה אם תכבו את הרכב ישר אחרי נסיעה יפסיק להגיע אליו לחץ שמן כשהוא עוד מסתובב בסיבובים גבוהים.זה יגביר 

את שחיקה של המיסבי החלקה שנמצאים בתוך המגדש.

אם אתם רוצים לשמור על הטורבו שלכם אל תשכחו לחכות קצת לפני כיבוי המנוע!!!!

אלקסנדר לאכובצקי