"חלקי מרכב כמו שהם"
Жесть как она есть
לכל יבואני חלקי הגוף קבוצת מוצרים טייוואנית במבחר שלהם. המילה "טייוואן" הייתה בעת ובעונה אחת מילה ביתית, המרמזת על עבודות גוף באיכות ירודה.אך דעתם של אדוני הסדנאות השתנתה משמעותית במהלך 5-7 השנים האחרונות. בתחילה, מול "טייוואן" זולה ואיכותית, רבים העמידו עליה את הסטיגמה. אך טייוואן מסוגלת לייצר חלקים איכותיים ומספקת "חומרה" למסועים של יצרני רכב רבים.

למעשה, טייוואן בתעשייה העולמית היא מכה של פחחות. הייצור מתבצע על פי העיקרון - לכל אחד שלו. במילים אחרות, "יש סכסוכים בין טייוואן לטייוואן." הסחורה מיוצרת ישירות עבור הלקוח. אם אתה רוצה איכות טובה יותר - זה יהיה יקר יותר, אם אתה רוצה את זה בזול יותר - בהתאם, זה יהיה באיכות גרועה יותר. ואין שתי דרגות כאלה - "זול / יקר", אלא הרבה יותר.

תקנים

יש 5-6 קטגוריות של איכות - מהמסוע הגבוה ביותר, קרוב למקור, לאיכות הנמוכה ביותר. סיווג דומה מוצג בתוכניות לבחירת חלקי גוף של מפעילים לאומיים. ועל פי החלטת הנציבות האירופית, החל משנת 2010 כל חלקי החילוף חייבים להיות בעלי סיווג איכות על פי תקן יחיד.

בשוק האמריקאי מאמצים אישורים ותקנים מיוחדים למוצרים. CAPA הוא ארגון החוקר את איכות מוצרי הרכב וקובע תקני איכות בארצות הברית. לפעמים סובלנות אמריקאית הדוקה יותר מאלה הגרמניות הידועות לשמצה. חלקים מוסמכים של CAPA מסומנים במדבקה מיוחדת. פונקציה מאוד אינפורמטיבית היא היכולת לבדוק בחלק של כל יצרן אישור CAPA באתר הארגון. ניתן לבחור את היצרן מהרשימה הנפתחת. יש בו מותגים טייוואניים רבים.

ישנם מרכזי התמחות ומחקר עצמאיים המגדירים סטנדרטים ומאשרים את איכות המוצר. התאגיד הגרמני TUV SUD, מרכז מחקר הביטוח הבריטי Thatham והמכון הספרדי Centro Saragoza מבצעים מחקר ומאשרים את מוצרי יצרני החלפים בשמם. לתעודות של ארגונים אלו חשיבות רבה לצרכן ומאששים את איכות החלקים, בהשוואה לאלו המקוריים. המחקר שלהם נחשב סמכותי, דעתם אינה משוחדת, ונוכחות המוצר עצמו יוקרתית.

חברות יצרניות כל הזמן מעלות כל מיני מהלכים שיווקיים לקידום המוצרים שלהן. אחד הניסיונות הללו היה היוזמה להעניק למוצרים תעודות של מכוני איכות מומחים עצמאיים. נראה כי המהלך מאוד מעניין ולא סטנדרטי, ולכן הוא יעזור ליצרנים האירופיים להחזיר צרכנים אבודים. אך תעשיית הפחחות הטייוואנית קפצה מיד על היוזמה. ושוב היא הייתה בחזית.

כדי להיות משוכנע באיכות חלקי החילוף הטייוואניים, מספיק להסתכל לא רק על השוק שלנו, אלא להסתכל על רוסיה, ארה"ב או אפילו אירופה. טייוואן מובילה את תחום הפחחות. יתר על כן, בארצות הברית, אופטיקה וחלקי גוף "תוצרת טייוואן" זוכים לכבוד וביקוש רב, בזכות גרסאות הזולות יחסית, האיכות הגבוהה וכוונון הביצועים.

יצרני הרכב כבר מזמן העבירו את ייצור הרכיבים שלהם למדינות המזרח. ורוב ייצור חלקי הגוף המקורי נמצא בטייוואן.

ייצור



ישנם יותר מעשרת מותגי חלקי גוף ידועים בטייוואן, והמפורסם שבהם הוא אולי קבוצת טונג יאנג (TYG). עבור האיש ישראלי ברחוב, כל המילים שנשמעות כמו הירוגליפים כבר מעוררות פחד, אבל ל- TYG יש ניסיון עשיר ושווקים גלובליים מאחוריה. מפעלי התאגיד, למעט מדינות המזרח, ממוקמים באיטליה ובארה"ב. המוצרים מאושרים על ידי כל מיני תקני איכות בינלאומיים ואף מסומנים בתקנים מיוחדים של פורד.

אך בנוסף למפעלי ייצור בסדר גודל ראשון, ישנם מתקני ייצור בקנה מידה קטן יותר ופשוטים יותר. האיכות מובחנת על ידי גישה טכנולוגית, כפי שהיינו אומרים - מפעל ו"שיתוף פעולה". לעתים קרובות באחרונה, ציוד הייצור מיוצג על ידי תבניות שחוקות, שעברו בירושה מ"אחיהם הגדולים". לתבניות החלקים יש משאב עבודה מוגבל, ולאחר פיתוחם הם מתחילים להחתים דפוסים לא מדויקים. בנוסף לכך, יצרנים קטנים אינם נבדלים בניקיון מיוחד, ולכן לעיתים קרובות כמה מונחים בתבנית המיועדת לייצור חלק אחד בבת אחת. שלא לדבר על הדיוק של חיתוך, עיבוד וטכנולוגיית הייצור עצמה, אשר מרמז על מותג מסוים של מתכת, שכבת פריימר, קטפורזה, לרוב אינו עומד. בסיכום הגורמים הללו אנו מקבלים מחיר זול בתפוקה והאיכות נמוכה במיוחד. אמנם, באופן כללי, זהו פרט ויזואלי מאוד דומה לזה הרצוי.

באירופה כיום ישנם יצרנים בעלי משקל שוק ספציפי ומייצרים מוצרים באיכות הגבוהה ביותר, אך איש מהם אינו יכול להתחרות ב"טייוואנים "במחיר. יצרנים אירופיים של חלקי גוף, שיש הרבה מאוד מהם רק באיטליה עצמה , שולטים בשוק הזה במשך עשרות שנים לא בכדי לוותר ולעזוב אותו. לכן, רוב היצרניות האירופיות ממשיכות לייצר חלקים לשוק ה- OE, מבלי שהצליחו לפתח מכירות לשוק.

עם גישה רצינית לייצור חלקים הטוענים לאיכות, יש צורך לעמוד בתקני התעשייה. בלי להיכשל, כל המוצרים חייבים לעבור את הבדיקה החזותית כביכול, העלולה לגלות פגם ברור. יש גם בדיקות של חומרים מהם עשויים רכיבים, בדיקות צבע להרכב ולעובי הציפוי, בדיקות שמטרתן לאשר בטיחות. תהליך חשוב ואחראי במיוחד הוא התקנת הבדיקה הישירה על הרכב בפיקוח מומחים. לשם כך יש צי מכוניות, שמגיע לכ -150 מכוניות מבחן של כמה יצרנים, שעליהם בודקים את איכות החלקים המזווגים.

בסופו של דבר

אולי יש היצע יתר של "טייוואן" הלא נכונה בשוק שלנו?! בכל מקרה, האמונה הרווחת ש"טייוואן" היא "סין" אינה נכונה לא גיאוגרפית ולא איכותית. החלקים הסיניים הם בבירור גרועים יותר.

חלקי המרכב הטייוואניים הם פיתרון נהדר למכוניות תקציביות, אך כיצד מגיב צרכן מהמעמד הבינוני? אם חופרים בפלח מכוניות זה, אז התחרות מתרחשת בין חלקים זולים ויקרים. אולי עיקר השוק היה הולך לרישיון ידוע ואיכותי. אך מכיוון שהמותגים המורשים הקיימים הם טייוואנים, הביקוש נע בין סלע למקום קשה. אלה שבוחרים במקור, למרות שהם משלמים את המחיר, מרגיעים את מצפונם מכך שהחילוף "לא יתפרק אחרי מזג האוויר הגרוע הראשון". ומי שרוצה לחסוך כסף, למרות שהוא חושש שחלפים יהיו באיכות נמוכה יותר, ייעל את העלויות. הרי ימי "הכסף הקל" חלפו - בעלי הג'יפים שנלקחים באשראי הם לעיתים קרובות ללא עבודה.

חלקי גוף עוצמתיים  מעולם לא היו להם מקבילים מורשים. העובדה היא שיצרני השוק המשני אינם מעוניינים במוצר כה יקר ונדיר. אז מה שאפשר לומר, אבל האלטרנטיבה למקור במקרה זה יכולה לשמש רק כ"משומש". מצד אחד, יש פיסת ברזל דומה, מצד שני, חלקים משומשים מוסרים לעיתים קרובות גם ממכוניות שנפגעו בתאונה. ומי יודע כמה הם נכונים גיאומטרית או עד כמה המתכת "עייפה". אבל ההבדל במחיר, כרגיל, הוא פי 2-3 גורם לך לבחור במשומש.

לא משנה מה אפשר לומר, אבל חלקי הגוף הטייוואניים היו ויהוו אלטרנטיבה מצוינת בשיקום הגוף. המקור נבחר על ידי לא כל כך הרבה אנשים, וחלקי גוף עם תעודות התאמה על ידי מכונים עצמאיים הם נדירים ביותר. ראשית, מבחרם מוגבל, ושנית, המחיר ביחס לחלקים סטנדרטיים גבוה ב- 20-30%. מתברר כי או שהמאסטרים עדיין מגדירים את המחיר הנמוך כקריטריון הראשון עבור עצמם, או שהצרכן המקומי כל כך מפונק שהוא לא יודע מה הוא רוצה. מצד אחד, עדיין נשמעות תלונות על איכות החלקים הטייוואניים, כלומר ניתן להניח שמה שנכנס לשוק שלנו הוא לא תמיד המוצרים של היצרנים המובילים. מצד שני, הרכיבים המוצעים ברמת איכות מובטחת ומוכחת אינם מבוקשים. הביקוש המקומי, אם כי עם חריקה, מתמקד באופן גורף בחלקים טייוואניים במחירים סבירים.

מקור - www.elit.ua