כיצד לדלל תרכיז אנטיפריז?!

נוזל לרדיאטור הוא חלק בלתי נפרד מכל מכונית בה מותקן מנוע. ללא נוזל קירור, חלקי המנוע לא יעבדו זמן רב, וחשוב לבחור את נוזל הקירור המתאים, כמו גם להחליף אותו ברכב תמיד בזמן. בחנויות תוכלו למצוא גרסה מדוללת ומרוכזת של נוזל לרדיאטור. חלק מנהגים לא רואים ולא מבינים את ההבדל ביניהם וטועים טעות חמורה בכך שהם שופכים תרכיז נוזל קירור למנוע הרכב. זה יכול להוביל לתוצאות חמורות, במיוחד בעונה הקרה.

מדוע לדלל תרכיז נוזל לרדיאטור?


בכדי להבין את הצורך בדילול רכז אנטיפריז לפני ששופכים אותו למיכל נוזל הקירור, עליכם להבין את הרכבו הכימי ואת הפונקציות שעליו לבצע. כידוע המשימה העיקרית של נוזל לרדיאטור במערכת היא לשמור על טמפרטורת ההפעלה של המנוע ברמה של כ 90-110 מעלות צלזיוס. אם הטמפרטורה גבוהה יותר, המנוע יתחמם יתר על המידה. על בסיס זה, אנו יכולים להסיק כי נוזל לרדיאטור חייב להיות במצב נוזלי בכל עת של השנה על מנת "לרוץ" לאורך מערכת הקירור ולהפחית את הטמפרטורה של רכיבי המנוע. גם מים רגילים וגם נוזל לרדיאטור מרוכז אינם יכולים להתמודד עם משימה זו. העובדה היא כי התרכיז נוזל לרדיאטור הוא אתילן גליקול, כלומר אלכוהול דיהידרי. הוא מסוגל לשמור על סף רתיחה גבוה בערך 200 מעלות, אך סף הקירור שלו אינו מתאים לתנאי החורף הרוסי (למשל). כבר במינוס 13 מעלות, קופא אתילן גליקול טהור, דבר שאינו מקובל לנוזל שנשפך למערכת הקירור. אתילן גליקול מתערבב היטב במים ואלכוהול, לאחר מכן הוא רוכש תכונות חדשות. על ידי דילול של תרכיז נוזל לרדיאטור, תוכלו להוריד את הטמפרטורה בה הוא קופא לערכים הנדרשים, עד מינוס 70 מעלות צלזיוס. כמובן שכאשר מדללים נוזל לרדיאטור במים אזי סף עמידות החום שלו פוחת, כלומר הרתיחה של הנוזל מתרחשת בטמפרטורות נמוכות יותר מאשר שהיא במצב מרוכז.

כיצד לדלל את הריכוז נוזל לרדיאטור?

לא נשכח שנוזל לרדיאטור הוא לא נוזל שאמור רק לקרר את המנוע, אלא גם לשמור עליו במצב עבודה, לנקות אותו מגורמי קורוזיה ולהגן עליו מפני חלודה בעזרת תוספים. אם מדללים את ריכוז האנטיפריז במי ברז, קיים סיכון גדול לא רק להפחית את יעילות התוספים, אלא להוסיף מיקרו-תזונה לחומר אנטיפריז שישפיע לרעה על ביצועי המנוע ויוביל לקורוזיה מהירה או בעיות אחרות. יותר מכך, מגנזיום, סידן, כלור ואלמנטים אחרים הכלולים במי ברז רגילים יסתמו תעלות קטנות במנוע, מה שיפחית את יעילות הקירור. בהתאם לכך, בכדי לדלל את התרכיז נוזל לרדיאטור, יש צורך להשתמש במים מזוקקים טהורים, אותם ניתן לקנות בחנות למוצרי רכבים או בחנות לחומרי בניין. במים כאלה אין זיהומים מזיקים.

כיצד לדלל תרכיז נוזל לרדיאטור: טבלת ערכים

אם תרכיז נוזל לרדיאטור מוסמך ומשווק לשוק, ייכתבו על האריזה הוראות מפורטות כיצד לדלל אותו במים מזוקקים. במקרה זה, עליכם להתמקד באזור האקלים בו נמצא ונוסע הרכב. אם הטמפרטורה בעונה הקרה יורדת לעיתים רחוקות מתחת למינוס 20 מעלות צלזיוס, אין זה הגיוני לדלל נוזל לרדיאטור כדי לעבוד בטמפרטורה פחות ממינוס 40 מעלות צלזיוס.

כעת נציג מספר ערכים סטנדרטיים להכנת נוזל לרדיאטור מרוכז:
- 25 מעלות צלזיוס: התרכיז מעורבב במים בפרופורציה של 2 עד 3, כלומר 2 נפחים מדודים של תרכיז ל -3 נפחים מדודים של מים. חשוב לציין כי סף הרתיחה במקרה זה יקטן לכ -130 מעלות צלזיוס;
- 45 מעלות צלזיוס: התרכיז מעורבב במים ביחס של 1 ל- 1, למשל, 1 ליטר מים לליטר של רכז נוזל לרדיאטור.

כשמערבבים את נוזל הקירור, תוכלו להתמקד בערכים הבאים:
 


  שימו לב שבמקרה זה העיקרון "ככל שיש יותר מים, טמפרטורת ההקפאה נמוכה יותר" לא עובד. יש לדלל את התרכיז נוזל לרדיאטור בפרופורציות שניתנו בטבלה. אם תשפוך יותר מדי מים, נוזל הקירור יאבד מיכולתו לעמוד בטמפרטורות נמוכות.
הכתבה היא תרגום לעברית מאתר OKEYDRIVE.RU