תפריט
סל קניות

מאמרים

http://image.superchevy.com/f/36047415+w640+h426+q80+re0+cr1+ar0+st0/1105chp-01-%2Bnelson-racing-engines-1000hp-lsx%2Bcomplete.jpg

האם אי פעם פתח את מכסה המנוע של המכונית שלך ותהייתה מה קורה שם? מנוע מכונית יכול להיראות כמו ערבוביה ענקית של צינורות מתכות וחוטים.

אולי הסקרנות היא שמשכה אותך לנסות להבין, או אולי אתה קונה מכונית חדשה, ונחשף לשמות כמו הזרקה ישירה, תזמון שסתומים משתנה, מנוע בוקסר ועוד. מה המשמעות של כול הדברים האלה ואיך זה עובד?

במאמר זה, נדבר על הרעיון הבסיסי מאחורי מנוע ולאחר מכן ניכנס לפירוט איך כל החלקים מתאימים זה לזה, מה שיכול להשתבש וכיצד להגדיל את יעילות המנוע ולשפר את ביצועיו.

מטרתו של מנוע מכונית שמתודלק בבנזין הוא להמיר את האנרגיה הכימית האצורה בבנזין לתנועה סיבובית בכדי שהרכב שלך יכול לזוז. נכון לעכשיו הדרך הקלה ביותר ליצור תנועה מהבנזין היא לשרוף הדלק בתוך מנוע. לכן מנוע של מכוניות נקרא "מנוע בעירה פנימית" - הבעירה מתרחשת באופן פנימי.

שני דברים שחשוב לציין:
• ישנם סוגים שונים של מנועי בעירה פנימיים שונים. מנועי דיזל הם צורה אחת ומנועי טורבינת גז הם צורה אחרת. בהמשך נפרסם מאמרים נוספים לידע כללי והעשרה גם על מנועי דיזל, HEMI, מנועים סיבוביים (רוטורים) ומנועי שתי פעימות. לכל אחד מהנ"ל יש סט של יתרונות וחסרונות שמאפיינים אותו.
• יש דבר כזה כמו מנוע בעירה חיצוני מסוג זה. מנוע קיטור ברכבות מיושנות וסירות קיטור הוא הדוגמא הטובה ביותר של מנוע בעירה חיצוני, הדלק (פחם, עץ, נפט, כל דבר אחר) במנוע קיטור שורף מחוץ למנוע ליצירת קיטור, והקיטור יוצרים תנועה בתוך המנוע. הבעירה פנימית הינה בעלת יעילות גבוהה הרבה יותר. (צורך פחות דלק לקילומטר) מאשר בעירה חיצונית, נוסף על כך מנוע בעירה פנימית הוא הרבה יותר קומפקטי ממנוע בעירה חיצונית בעל הספק זהה. זה מסביר למה אנחנו לא רואים שום מכוניות מאזדה לדוגמה שמונעת באמצעות מנוע קיטור.

בואו נסתכל על תהליך הבעירה הפנימי ביתר פירוט בפרק הבא:

בעירה פנימית

העיקרון שעומד מאחורי כל מנוע בעירה פנימית הוא להצית תערובת של דלק ואויר נושא חמצן, בתוך חלל מוגבל ששורר בו לחץ גבוהה. על ידי התפוצצות של הדלק כמות עצומה של אנרגיה משתחררת בצורה של הרחבת גז. ניתן להשתמש באנרגיה הזאת להניע קליע של רובה למרחק של 100 מטר. במקרה זה, האנרגיה מתורגמת לתנועה של הקליע. או שאתה יכול גם להשתמש בו למטרות יותר מעניינות. לדוגמא, אם אתה יכול ליצור מעגל או שאתה יכול ליצור מערך של פיצוצים מתוזמנים שיתרום לכך שיהיה לך מנוע שיכול להסתובב אלפי סיבובים בדקה ולהניע את רכבך קדימה.

כמעט כל מכוניות משתמשות כיום במה שנקרא מחזור בעירה ארבע פעימות על מנת להמיר בנזין לתנועה. .. גישת ארבע הפעימות ידועות גם בשם מחזור אוטו, על שם הממציא של השיטה    ניקולאוס אוטו, שהמציא אותה בשנת 1867 ארבעה מקרי הפעימות אשר מפורטים באיור מס' 1 הם:

• יניקה
• דחיסה
• עבודה
• פליטה

איור 1


4 strokes of engine 1 

4321


 

http://www.youtube.com/watch?v=OGj8OneMjek

ניתן ליראות כפי שמתואר באיור מס' 1 את החלק שנקרא בוכנה אשר מחוברת אל גל הארכובה (הקראנקCrankshaft ,) בעזרת טלטל ((Connecting rod שהוא המוט שמתחת לבוכנה.

על מנת לספור 1 סל"ד (סיבובים לדקה) גל הארכובה מסיים סיבוב של 360 מעלות ותוך כדי הסיבוב שלו מתרחשות ארבעת הפעימות של המנוע.

זהו התיאור של מה שקורה כמנוע עובר מחזור שלם משמאל לימין:
1. הבוכנה מתחילה בראש המנוע, שסתום היניקה נפתח, והבוכנה נעה כלפי מטה כדי לאפשר את מילוי חלל הצילינדר בתערובת של אוויר ודלק. זו היא פעימת היניקה. (על כול יחידה אחת של דלק הנשאב אל חלל הצילינדר, נשאב יחד איתו 14.7 יחידות של אוויר. זהו היחס האידיאלי לשריפה תקינה ונקרא יחס סטוכיומטרי.   
2. שסתום היניקה נסגר ואז הבוכנה נעה כלפי מעלה בכדי לדחוס את התערובת של  הדלק / אוויר. עצם הדחיסה תורמת לפיצוץ חזק יותר מכיוון שעקב הדחיסה הטמפרטורה של התערובת הנדחסת עולה בצורה משמעותית ומכינה את התנאים האידיאלים לבעירה ללא השהייה.

 
3. כאשר הבוכנה מגיעה לנק' העליונה של פעימת הדחיסה, המצת (פלאג) פולט ניצוץ על מנת להצית את התערובת הדחוסה וזאת נקודת תחילה של מהלך העבודה. התערובת מתפוצצת בתוך חלק בצילינדר שנקראה תא השריפה, התפוצצות מייצרת נפח גדול של גזים שרוצה להתפשט ולכן הוא דוחף את הבוכנה כלפי מטה.

 
4.כאשר הבוכנה פוגעת בחלק התחתון של המהלך שלה, שסתום הפליטה נפתח וגזי הפליטה נדחפים החוצה מהצילינדר וכך הצילינדר מתנקה ומוכן למחזור נוסף.  
 

במנוע בעל צילינדר אחד הסתיים בשלב זה 1 סל"ד ובמהלכו גל הארכובה ביצע שתי סיבובים מלאים= 720 מעלות.

במנוע בעל מס' גדול יותר של צילינדרים בכול רגע נתון הבוכנות נמצאים במיקומים שונים בתוך הצילינדרים שלהם ובפעימות שונות כמו שניתן לראות באיור מס' 2.

 
התכנון מאחורי זה הוא, שלא כול הצילינדרים נמצאים בדיוק באותו נק' בכול רגע נתון, תכנון זה בה מתוך הצורך ליעל את התנועה הסיבובית כך שתמיד לפחות אחד מהצילינדרים יהיה במהלך העבודה אשר מספק את הכוח המניע של שאר הצילינדרים ותורם להמשכיות תנועת הסיבוב של המנוע.

 
 

עכשיו בואו נסתכל על כל החלקים שפועלים יחד כדי לגרום לזה לקרות, החל בצילינדרים.

 

חלקי מנוע בסיסיים

http://www.ballinderryengineering.co.uk/images/Editable%20Images/Spare_parts_for_Marine_Diesel_Engine__Air_Compressor__Turbocharger__etc.jpg

הליבה של המנוע הם הצילינדרים, עם הבוכנות שלהם אשר נעות מעלה ומטה בתוך הצילינדר. המנוע שתואר לעיל הינו בעל צילינדר אחד. זה אופייני למרבית מכסחות הדשא וקומפרסורים, אבל רוב המכוניות בעלות 2 צילינדר או יותר (ארבעה, שש ושמונה צילינדרים נפוצים).במנוע רב צילינדרים, הבוכנות מסודרות בדרך כלל באחת משלוש דרכים: בתור (בשורה), צורת V או שטוח (הידוע גם בצורה אופקית בניגוד או בוקסר), כפי שמוצגים בתמונות הבאות.

לתצורות שונות יתרונות וחסרונות שונים במונחים של מקום בתא המנוע, מרכז כובד, עלות ייצור ועוד. יתרונות וחסרונות אלה הופכים אותם למתאימים יותר לכלי רכב מסוימים.

איור 3 V -. הצילינדרים מסודרים בשני שורות בזווית V בין אחת לשנייה.

סרטון של תצורות המנוע השונות:

http://www.youtube.com/watch?v=N2y77vEKorI


 

 

בואו נסתכל על כמה חלקי מנוע מרכזיים ביתר פירוט.

מצת (פלאג)

המצת מספקת את הניצוץ שמצית את תערובת דלק / אוויר, כך ששריפה יכולה להתרחש.הניצוץ חייב לקרות בדיוק ברגע הנכון כדי שדברים יעבדו כמו שצריך.

שסתומים

שסתומי היניקה והפליטה פתוחים בזמן הנכון כדי להכניס אוויר ודלק ולהוציא את הפליטה. שים לב ששני השסתומים סגורים במהלך דחיסה ובעירה, כך שתא הבעירה אטום.

בוכנה

בוכנה היא חתיכת מתכת גלילית שנעה מעלה ומטה בתוך הצילינדר.

טבעות בוכנה

טבעות בוכנה מספקות אטימה בין היקף הבוכנה לחלל הצילינדר. הטבעות יועדו לשרת שתי מטרות:
• הם נועדו למנוע מתערובת דלק / אוויר או גזי פליטה  לדלוף מתא השריפה (מעל הבוכנה) לתוך עוקת השמן(מתחת לבוכנה) במהלך דחיסה ובעירה.
• הם שומרים שהשמן יישאר בעוקה ולא יכנס לתא השריפה.

עם שחיקת הטבעות המנוע יתחיל לאבד לחץ בצילינדרים (קומפרסיה) ושמן עלול לעבור אל תא השריפה ואז עשן לבן יתחיל להופיע מהאגזוז.

טלטל

מוט החיבור מחבר את הבוכנה לגל הארכובה. זה יכול לסובב בשני קצותיו, כך שהזווית שלו משתנה לפי מהלכי הבוכנה וגל הארכובה המסתובב.

גל ארכובה

גל הארכובה הופכת את התנועה הקווית של הבוכנה לתנועה סיבובית.
 

עוקת שמן

עוקה מקיפה את גל הארכובה ומכילה כמות מסוימת של שמן. העוקה משמשת כמאגר של שמן אשר ממנו משאבת השמן שואבת על מנת לשמן את חלקי המנוע שנמצאים בחלק העליון של המנוע.

 
בשלב הבא, אנחנו תלמדו מה יכול להשתבש עם המנועים.
 

בעיות מנוע

אז אתה יוצא בוקר אחד מנסה להניע המנוע מסתובב אבל לא רוצה להניע,

עכשיו שלמדת את הבסיס של איך המנוע עובד תוכל אולי לבד להבין למה הוא לא מניע.

שלושה דברים בסיסיים יכולים לקרות: תערובת אוויר/דלק לא תקינה, חוסר הדחיסה או חוסר ניצוץ. מעבר לכך, אלפי דברים קטנים יכולים ליצור בעיות, אבל אלה הם "שלוש גדולים". המבוסס על המנוע הפשוט שאנחנו דנים, הנה סקירה מהירה על כמה איך הבעיות אלה משפיעות על המנוע שלך:

תערובת דלק/אוויר לא תקינה יכול להתרחש בכמה דרכים:
• נגמר לך הדלק, כך שהמנוע מקבל אוויר אבל אין דלק.
• צריכת האוויר עשויה להיות סתומה, ולכן יש דלק, אבל לא מספיק אוויר.
• מערכת הדלק עשויה להיות באספקת יתר (מוצף) או מעט מדי דלק לתערובת, כלומר בעירה אינה מתרחשת כראוי.
• אולי יש זיהום בדלק (כמו מים במכל הדלק שלך) שהופכת את הדלק ללא דליק.

חוסר הדחיסה - אם החיוב של אוויר ודלק לא יכול להיות דחוס כמו שצריך, תהליך הבעירה לא יעבוד כמו שצריך. חוסר הדחיסה עלול להתרחש מסיבות הבאות:
• טבעות הבוכנה שלך שחוקות (המאפשרות אוויר / דלק לדלוף עבר הבוכנה במהלך דחיסה).
• סתום הצריכה או פליטה לא איטום כמו שצריך, שוב מאפשר דליפה במהלך דחיסה.
• יש חור בצילינדר.

"החור" הנפוץ ביותר בגליל מתרחש בו החלק העליון של הצילינדר (הידוע בשם ראש מנוע) ראש המנוע מהווה כמכסה של הצילינדרים ובנו לבין בלוק המנוע יש רק אטם דק. אם האטם מתפרק, עלול להיווצר חורים קטנים באטם שעלולים להיות מקור לדליפת הלחץ.

חוסר הניצוץ - הניצוץ יכול לא להיות קיים כלל או חלש ממספר הסיבות:
• אם המצת שלך או את החוט שמוביל אליו בלוי, הניצוץ יהיה חלש.
• אם החוט הוא חתוך או חסר, או אם המערכת ששולחת ניצוץ במורד החוט לא עובדת כמו שצריך, לא יהיה ניצוץ.
• אם את הניצוץ מתרחש גם מוקדם מדי או מאוחר מדי במחזור (כלומר, אם תזמון ההצתה הוא לא מדויק), הדלק לא יוצת בזמן הנכון, וזה יכול לגרום לכל מיני בעיות. בעיה מסוג זה נקראת Missfire.

דברים רבים אחרים יכולים להשתבש. לדוגמא:
• אם המצבר מרוקן, אתה לא יכול לסובב את המנוע על מנת להניע אותו.
• אם המסבים המאפשרים לגל הארכובה לפנות בחופשיות שחוקים, גל הארכובה לא יכול להסתובב כך שהמנוע לא יכול להניע.
• אם השסתומים אינו נפתחים ונסגרים בזמן הנכון או בכלל (טיימינג), אוויר לא יוכל להיכנס לצילינדרים או גזים שלא יכולים לצאת, אז המנוע לא יכול להסתובב.
• אם מישהו תקע לך תפוח אדמה באגזוז, גזי הפליטה לא יכולה לצאת מהצילינדרים והמנוע לא יוכל להסתובב. זה לא חייב להיות תפוח אדמה זה יכול להיות גל זיזים שחוק או שבור כך שהוא אינו פותח את השסתום עד הסוף או חסימה בחלק צר של האגזוז מחלודה ופיח.
• אם נגמר לך שמן, הבוכנה לא יכולה לעלות ולרדת באופן חופשי בצילינדר, והמנוע יתפס.

במנוע שפועל כמו שצריך, כל הגורמים הללו ימצאו תקינים.

כפי שאתה יכול לראות, יש למנוע מספר מערכות שיסייעו לו לעשות את עבודתו: המרת דלק לתנועה. אנחנו נסתכל על המערכות השונות שמצאו בשימוש במנועים בפרקים הבאים.

שאלות ותשובות

משלוח חינם לסניפי דואר ישראל - 0 ש"ח ,
•    זמן אספקה 14-21 ימי עסקים לסניף דואר הקרוב לביתך. 
•    גודל חבילה מקסימלי 40X40X30. (במקרה וחבילה חורגת מהגודל טופפארטס שומרת זכות לבקש תוספת תשלום עבור משלוח.)
•    באם לא אספתם את החבילה, משלוח חוזר למחסן החברה.

YELLOWBOX מחיר משלוח – 19 ש"ח.
•    זמן אספקה 11-15 ימי עסקים, לא כולל יום הזמנה, חגים, שבתות וימי שישי.
•    גודל חבילה מקסימלי 35X40X60. (במקרה וחבילה חורגת מהגודל טופפארטס שומרת זכות לבקש תוספת תשלום עבור משלוח.)
•    חובה לציין מספר סלולר בהזמה.
•    באם לא אספתם את החבילה תוך 5 ימים, משלוח חוזר למחסן החברה.

BOXIT מחיר משלוח 25 ש''ח
•    זמן אספקה 3-7 ימי עסקים, לא כולל יום הזמנה, חגים, שבתות וימי שישי.
•    גודל חבילה מקסימלי 40X40X30. (במקרה וחבילה חורגת מהגודל טופפארטס שומרת זכות לבקש תוספת תשלום עבור משלוח.)
•    חובה לציין מספר סלולר בהזמה.
•    באם לא אספתם את החבילה תוך 5 ימים, משלוח חוזר למחסן החברה.
•    חשוב לפנות לשירות לקוחות מייד אם משלוח לא הגיע עד 5 ימי עסקים.

שירות שליח עד הבית באמצעות חברת טמנון – 35 ש''ח.
•    זמן אספקה 2-5 ימי עסקים, לא כולל יום הזמנה, חגים, שבתות וימי שישי.
•    חינם בהזמנה מעל 700 ש"ח. (נא לבקש קופון ביטול מנציג בווטסאפ)

איסוף עצמי
אנו מאפשרים איסוף עצמי לחלק מהמוצרים באתר.
חלקי מרכב ופנסים מתל אביב, שוהם או אשקלון.
מצברים - רשון לציון.
שמנים ונוזלים ברכישה כמות מעל 20 ליטר מאשקלון.

 
 
YELLOWBOX  11-15  ימי עסקים לנקודת איסוף, לא כולל יום הזמנה, חגים, שבתות וימי שישי.
BOXIT 3-7 ימי עסקים לנקודת איסוף, לא כולל יום הזמנה, חגים, שבתות וימי שישי.
תמנון 2-5 ימי עסקים על ידי שליח עד בית לקוח, לא כולל יום הזמנה, חגים, שבתות וימי שישי.
דואר ישראל 14-21 ימי עסקים, לא כולל יום הזמנה, חגים, שבתות וימי שישי.
אנו מקבלים תשלום אך ורק דרך האתר. תשלום בטופפארטס הוא תשלום מראש בלבד, אנו לא מקבלים צ'קים או מזומן. ניתן לבצע את התשלום בכרטיס אשראי, העברה בנקאית, פאיבוקס או ביט.
 
תשלום בכרטיס אשראי
העבה בנקאית
PayBox
BIT\ביט
אנחנו לא מקבלים צ'קים או/ו מזומן.
 
טופפארטס היא פלטפורמה למכירות חלקי חילוף ואביזרי רכב ישירות מיבואן לצרכן.
כתובת מחסן עמל 1, אשקלון. אין קבלת קהל! זה עוזר לנו להוזיל מחירי חלפים בשבילכם.
ספקים - הספקת סחורה רק בתיאום מראש ובזמן שנקבע לכם.
אנו מאפשרים איסוף עצמי לחלק מהמוצרים באתר ורק לאחר תשלום, אין להגיע למסן ללא מספר הזמנה ורק לאחר קבלת הודעה שהזמנה מוכנה.
חלקי מרכב ופנסים - תל אביב רח. רבינצקי7 | שוהם 
שקד 15 חבל מודיעין או אשקלון העמל 1.
מצברים - ראשון לציון.
שמנים ונוזלים ברכישה כמות מעל 20 ליטר מאשקלון.

באת קבלת פריטים במחסן פנסים או חלקי מרכב יש לבדוק תקינות המוצר החיצונית! פנס שנשבר או חלק שנסרת הנפגע לאחר קבלתו במחסן לא אוחלף! הובלה באחריות שלכם בלבד. הרכווה רק על ידי איש מקצוע.

 
אין קבלת קהל. כל ההזמנות והרכישות מתבצעות דרך האתר בלבד. באפשרותכם לשלם בכרטיס אשראי, פאיבוקס, העברה בנקאית או ביט.
 
חלקי החילוף עומדים בכל דרישות משרד התחבורה.
המוצרים חדשים לגמרי באריזה מקורית עם אחריות, אלא לא צויין אחרת.
 
שירות לקוחות זמין בין שעות 9:00 בבוקר ועד 16:00. פניות שיגיעו לאחר שעה 16:00 יטופלו למחרת בבוקר.